Részecskeszűrő tisztítás - Mégse drága mulatság?
Milyen módszerrel lehet meghosszabbítani a korszerű dízel autók motorjának egyik fő tisztító elemének az élettartamát?
Néhány esztendeje a részecskeszűrőknek már a második generációja található a dízel járművekben. Az első széria FAP néven futott, ezekből az időkből származik az az elképzelés, hogy aki sokat vagy zömmel városban használja az autóját, az ne vegyen dízel motoros autót. Ugyanis ezeknél a négykerekűeknél vetettek be egy álságos trükköt, ami nem csak a környezetvédőknek tűnt fel.
Ez az volt, hogy a rendkívül nagy felületű részecskeszűrő folyamatosan gyűjtötte a korom részecskéket. A trükk ott volt, hogy amikor az elektronika érzékelte, hogy városok között vagy autópályán halad a jármű – és a korom tartalom elég magas volt - akkor a rendszer ezt elégette. Ez némi extra gázolaj hozzáadásával történt, és így tüntették el a részecskeszűrőben felgyülemlett kormot. Ez a szabadba távozott, így a szennyezés nem a zsúfolt nagyvárosban, hanem máshol történt...
A mai, korszerűbb részecskeszűrők (DPF) már több részből állnak és ha a frissebb dízel autóval sokat járnak városban, az nem okoz gondot neki. A DPF néven futó újabb technika is úgy szűri ki a részecskéket, hogy a rendkívül apró és sok járat miatt, óriási a felülete. Ez elérheti egyes típusoknál a focipálya méretét is!
Ez jól mutatja, hogy mekkora lyukak találhatók a részecskeszűrőben. Így az is könnyen elképzelhető, hogy ezek a kilométerszám előre haladtával, előbb-utóbb el is dugulnak.
A dízel részecskeszűrő tisztításának egyik legjobb és leggazdaságosabb módszeréről itt lehet olvasni. Az új módszer műszaki hátteréről, pedig ezen a weblapon tud tájékozódni.
A fent leírtak adnak egy jó kis realitást arról, hogy a dízelek részecskeszűrője, a motor drágán pótolható elemei közé tartoznak. A cseréjük drága mulatság. Ami megnyugtató, hogy kitaláltak már alternatív módszer arra, hogy a részecskeszűrő ”életét” meghosszabbítsa az autós. Az új módszert, ennél a vállalkozásnál tudja kipróbálni.
Benedek Attila