Károsak-e valójában a SUV-ok?

Túl nagy, túl erős, klímagyilkos: a SUV-oknak kétségtelenül problémás az imidzse. De mi igaz mindebből? Utánajártunk.
Károsak-e valójában a SUV-ok?

Egy dolog kétségtelen: a SUV-ok nagyon népszerűek. 2015-ben például 3,23 millió újonnan jóváhagyott darabot adtak el. A 2019-es évben körülbelül 1,1 és 3,6 millió közötti autó fogyott, amelyek zöme vagy SUV, vagy terepjáró volt.

Ám a kritikának is állandó tárgyai: túl sokat fogyasztanak, túl nagyok, túl veszélyesek - ezek az indokok szólnak a SUV-ok ellen. De vajon jogosan? A közlekedési és környezetvédelmi statisztikákból kiderül, mennyiben helytállók, és miben megalapozatlanok ezek az állítások.

SUV vagy terepjáró?

Mi egyáltalán a különbség a két fenti kategória között? A terepjárók közé olyan modellek tartoznak, mint a VW Tiguan, a BMW X3 vagy az Audi Q3 - a SUV-ok ezzel szemben például a VW T-Roc, a Ford Kuga vagy a Mercedes GCL. A különbség, hogy a terepjárók paraméterei precízen meghatározottak. Szükséges az összkerékhajtás és az is, hogy differenciálzárral legyenek ellátva. A mászóképességnek, a rámpa szögének és a padló magasságának is meghatározott minimumoknak kell megfelelnie. A SUV ennél lazábban definiált, de semmi konkrétabbat nem állíthatunk róla. Tehát hogy mi is pontosan a SUV, az további vita tárgyát képezheti. A következőkben mindkét szegmens átlagértékeire vonatkozó adatokat néztük.

Rosszat tennének az éghajlatnak?

A számok egyértelműen azt mutatják: a SUV-ok több benzint igényelnek, több szén-dioxidot juttatnak a levegőbe és klímakárosítóbb hatást fejtenek ki, mint egyéb személygépkocsik. Az újonnan regisztrált SUV-ok és terepjárók átlagos kibocsátása a 2015-ös évben 149 gramm/km volt, ami kilométerenként éppen 20 grammal több, mint az összes regisztrált új autó átlaga. Az értékek azonban évről évre csökkennek, 2019-ben például már 143 g/km volt ugyanez az adat. Ez annak köszönhető, hogy az újabb generációs SUV-ok - így például a VW T-Cross és a Ford Puma is - egyre takarékosabbak lesznek.

Erő és teljesítmény

Vajon erősebbek-e a SUV-ok, mint a többi autó? Igen, mivel átlagos teljesítményük 2015-ben 171, 2019-ben 172 lóerő körül alakult. A többiek átlaga ehhez képest 2015-ben 144 lóerő, míg 2019-ben 158 lóerő volt. Ez azonban azt is jelenti, hogy az autók összeségében egyre nagyobb teljesítménnyel bírnak, a SUV-ok szegmensében azonban a teljesítmény nem sokat növekedett.

Felület: a SUV-ok rövidülnek?

Igen, a statisztikák értelmében ez az állítás igaz. 2015-ben az átlaghosszuk még 4482 mm volt, 2019-ben már csak 4457 mm. Ez annak ellenére van így, hogy a legtöbb SUV modell generációnként egy centimétert hosszabbodik: az átlagot mégis lejjebb húzza a kisebb SUV-ok megjelenése. Ami azonban nem változott, hogy a SUV-ok általában szélesebbek és robusztusabbak, mint a többi hasonló hosszúságú autó. A Mercedes GLE felülete például közel egy négyzetméterrel nagyobb, mint a Mercedes E-Klasse-é.

SUV és a balesetek: tényleg veszélyesebbek lennének?

A SUV-ok részvételével bekövetkezett balesetek száma 2015 óta jelentősen megugrott, Németországban például közel 13 ezerrel több ilyen tragédia következik be évente. A balesetekben részt vevő SUV-ok száma ebben az országban 2019-ben 13 százalék körül alakult, ráadásul az esetek 55 százalékában a SUV tulajdonosát hozták ki hibásnak. 1000 ilyen balesetből átlagosan 653 végződik halállal vagy személyi sérüléssel. A SUV-okat övező sztereotípiák jó része tehát helytálló, ám a kisebb modellek megjelenése sok szempontból mérsékelheti a problémát.

Kapcsolódó cikkek

Így tuningold a Jeep Wrangler terepjáród

Így tuningold a Jeep Wrangler terepjáród

Egy Jeep Wrangler önmagában is tekintélyt parancsol az utakon, de egy kis törődéssel még egyedibb és sokkal praktikusabb autót kapunk, amiből biztosan nem jön szembe velünk másik.

Ford Focus mild-hibrid - Nem véletlen a sikere

Ford Focus mild-hibrid - Nem véletlen a sikere

A Ford három legjobban fogyó modellje között természetesen ott a Focus.